روانشناسی کودک و نوجوان

علائم و نشانه های مشکلات دلبستگی در کودک

1398/12/5 22:40
نویسنده : دینا
57 بازدید
اشتراک گذاری

علائم و نشانه های اولیه سبک دلبستگی ناایمن

مشکلات دلبستگی بر روی یک پیوستار از مشکلات خفیف که به آسانی قابل تشخیص و واضح می باشد تا شدید ترین شکل به نام اختلال دلبستگی واکنش (RAD) قرار می گیرند. اگرچه، هرگز برای درمان و اصلاح مشکلات دلبستگی مانند اختلال سبک دلبستگی خیلی دیر نیست، ابتدا شما علائم دلبستگی ناایمن را کشف می کنید و بعدا مراحلی را برای اصلاح آنها در نظر می گیرید. با تشخیص اولیه شما می توانید از بروز مشکل جدی تری اجتناب کنید. با توجه کردن به آنها در دوران طفولیت مشکلات دلبستگی اغلب با کمک ها و حمایت های مناسب به آسانی حل می شوند.دلبستگی در کودک

بیشتر بخوانید: چگونگی ایجاد پیوند دلبستگی ایمن

چالش های ایجاد پیوند دلبستگی ایمن با کودک

نشانه ها و علائم سبک دلبستگی ناایمن در اطفال

    اجنتاب از تماس چشمی
    لبخند نزدن
    نزدیک نشدن برای جلوگیری از صمیمیت و در آغوش گرفته شدن
    نپذیرفتن تلاش های موجود در راستای آرام کردن، دلجویی کردن و برقراری ارتباط
    بی توجهی و نگاه نکردن به مراقب، زمانی که او را تنها می گذارند
    گریه های تسلی ناپذیر
    بی صدا بودن و ایجاد نکردن صدا یا زمزمه ها
    دنبال نکردن شما به صورت چشمی
    عدم علاقه مندی به انجام بازی های تعاملی یا بازی با اسباب بازی ها
    مدت زمان طولانی بی قرار است و بدن خود را تکان می دهد.

لازم به ذکر است که علائم اولیه دلبستگی ناایمن مشابه با علائم اولیه مباحث دیگری مانند اختلالات بیش فعالی و اوتیسم می باشد. در صورتی که هر یک از این علائم هشداردهنده را مشخص کردید با پزشک خود برای تشخیص حرفه ای مشکل یک قرار ملاقاتی تعیین کنید.

آرام کردن یک کودک گریان

احساس ناکامی، اضطراب و حتی عصبانیت هنگام مواجهه با کودک گریان به ویژه اگر کودک شما تا ساعت های مداوم آه و ناله می کند، جریانی معمولی است. در این شرایط شما باید خونسرد باشید و تمرکز خود را حفظ کنید طوری که بهتر بتوانید آنچه در کودکتان دارد اتفاق می افتد را حل کنید و اینکه بدانیدکه چگونه او را آرام کنید.

علائم و نشانه های اختلال دلبستگی واکنشی

کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی در جریان اوایل زندگی دچار مشکل می شوند به طوری که ارتباطات اتی نیز مختل می شوند. آنها در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و اغلب به تأخیر رشدی دچار می شوند. اختلال سبک دلبستگی در بین کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و کودکانی که به یک مراقب برای نگهداری بهتر سپرده می شوند، کودکان پرورشگاهی یا کودکان تحت مراقبت به دور از مراقبان اصلی پس از ایجادشدن رابطه، عادی است.

نشانه ها و علائم اختلال سبک دلبستگی واکنشی

ناسازگاری با لمس شدن و محبت فیزیکی. کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی  اغلب هنگام لمس شدن به خود می پیچند، می خندند یا حتی (اوخ) می گویند و اعتراض می کنند. لمس کردن و محبت به جای اینکه تولید احساساتی مثبت کند به عنوان تهدید درک می شود.

مسئله کنترل. اکثر کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی با تحت کنترل باقی ماندن مشکل دارند و از نشان دادن احساس درماندگی اجتناب می کنند و آنها اغلب نافرمان، لجباز و اهل جدل می باشند.

مشکلات خشم. خشم ممکن است مستقیماً با راه انداختن قشقرق، برون ریزی، یا رفتار گمراه کننده و رفتار پرخاشگرانه منفعل ابراز شود. کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی ممکن است خشم خود را در اعمال مقبول از نظر اجتماعی مانند محکم دست دادن به دیگران یا خیلی محکم در آغوش گرفتن کسی پنهان کنند.

ناتوانی در ابراز محبت به مراقب اصلی. برای مثال کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی ممکن است به طور ناجوری خونگرم با غریبه ها رفتار کنند در حالی که به والدین خود محبت کمی یا هیچ گونه محبتی نشان ندهند.

وجدان رشد نیافته. کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی ممکن است مانند افراد بی وجدان رفتار کنند و نتوانند احساس گناه، تأسف یا پشیمانی را پس از بدرفتاری نشان دهند.

منبع : دلبستگی در کودک

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)