روانشناسی کودک و نوجوان

بررسی مشکلات دلبستگی در کودکان

1398/12/6 21:20
نویسنده : دینا
55 بازدید
اشتراک گذاری

در این سایت طی مقالات بسیاری از سبک دلبستگی ایمن و چگونگی ایجاد آن صحبت کردیم. در این مقاله از دلبستگی ناایمن صحبت به میان آورده ایم. پیگیری این دسته از مقالات به شما والدین در فهم بهتر موضوع بسیار کمک خواهد کرد.

دلبستگی یک ارتباط عمیق است که بین کودک و مراقب تحقق می یابد و عمیقاً بر رشد و توانایی ابراز هیجان ها و گسترش ارتباط تأثیرگذار است. اگر شما والد یک کودک دارای اختلال دلبستگی هستید ممکن است شما از تلاش برای برقراری ارتباط با کودک خود خسته شوید. کودکان دارای سبک دلبستگی ناایمن یا اختلال دلبستگی دارای مهارت های برقراری رابطه موفق نیستند. اما، با این ابرازها، میزان تلاش درست و به جا، صبر و عشق ممکن است بتوانید چالش های دلبستگی را اصلاح کنید.

بیشتر بخوانید: چالش های ایجاد پیوند دلبستگی ایمن با کودک

درک مسائل و اختلالات دلبستگی

کودکان دارای اختلال یا دیگر مشکلات دلبستگی قادر به ارتباط با دیگران و نیز مدیریت هیجان های خود نمی باشند. این مسئله موجب فقدان حس اطمینان و اعتماد به نفس، ترس از نزدیک شدن به همه، خشم یا پرخاشگری و نیاز به کنترل شدن می شود. کودک دارای اختلالات دلبستگی احساس تنهایی و ناامنی می کند.

با این اوصاف چرا برخی از کودکان دچار اختلال دلبستگی می شوند و برخی دیگر خیر؟

پاسخ می بایست در فرآیند دلبستگی نهفته باشد که بر تعامل کودک و والد متکی است. اختلالات دلبستگی نتیجه تجارب منفی در اوایل این رابطه است. اگر خردسالان مکرراً به هر دلیلی احساس رهایی، انزوا، ناتوانی یا بی توجهی کنند آنها یاد می گیرند که به دیگران وابسته نشوند و دنیای برای آنها جای خطرناک و ترسناکی تلقی می شود.

اختلال دلبستگی واکنشی و دیگر مشکلات دلبستگی به چه دلایلی رخ می دهند؟

منبع : اختلال دلبستگی

پسندها (1)

نظرات (0)